Konzultace pro zaměstnance
V Centru Paluba jsou vám v případě potřeby k dispozici odborní pracovníci, kteří jsou připraveni vám poskytnout konzultace, metodickou podporu či zodpovědět na jakékoli otázky týkající se studia se specifickými potřebami a jejich zapojení se do akademického života. (Obecné informace o studujících se specifickými potřebami naleznete na této stránce níže.)
Obracet se na nás můžefte i v případě nejasností, jak s danými opatřeními/modifikacemi pracovat, či ujištění, zda studující správně komunikuje opatření, která ve funkční diagnostice/v ISP má, a nepřesahuje její hranice.
Poskytujeme také informační schůzky/přednášky/workshopy na různá témata související se studiem se specifickými potřebami.
Studující zasaženi prosincovou událostí
a neslyšící, nedoslýchaví studující
Mgr. Kateřina Holubová
katerina.holubova@ff.cuni.cz
Studující s poruchami
autistického spektra
Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D
veronika.sporclova@ff.cuni.cz
Všichni ostatní studující
se specifickými potřebami
PhDr. David Čáp, Ph.D
david.cap@ff.cuni.cz
Obecné informace pro pedagogy
Studující se specifickými potřebami (vč. studujících fyzicky a/nebo psychicky zasažených prosincovou událostí), kteří potřebují modifikace studia/opatření, musí projít rozhovorem s odbornými pracovníky v Centru Paluba FF UK, příp. na UK. Ti na základě relevantních podkladů (lékařských zpráv, zprávy od klinických psychologů, PPP apod.) a rozhovoru posoudí nároky a možnosti opatření/modifikací a sestaví seznam pedagogických doporučení (tzv. funkční diagnostiku). V některých případech musí studující ještě požádat o individuální studijní plán (ve výjimečných případech se žádá o individuální studijní plán bez funkční diagnostiky).
Studující má zodpovědnost za včasné informování pedagoga o svých specifických potřebách a o tom, co by pro plnohodnotné zapojení do výuky potřeboval. Informování pedagogů by mělo proběhnout nejlépe před začátkem semestru, příp. co nejdříve po vyhotovení funkční diagnostiky, proběhla-li z důvodu změny zdravotního stavu až v průběhu semestru.
Studující se na základě funkční diagnostiky s jednotlivými pedagogy individuálně domlouvají na řešení své studijní situace v konkrétních předmětech. Funkční diagnostku má student u sebe a jako vyučující máte právo být seznámeni s jejími relevantními částmi (příp. i s relevantními částmi individuálního studijního plánu).
V odůvodněných případech se studující mohou se svou kontaktní osobou v Centru Paluba domluvit na jiném postupu ohledně informování pedagogů. Vždy se však postupuje tak, aby do řešení situace kromě pedagoga byl zapojen i student.
Potřeby studujících se stejnou oblastí specifických potřeb mohou být různé (např. ne všichni nedoslýchaví studenti využívají simultánní přepis mluvené češtiny) a mohou se během studia měnit (např. student, který nastupuje do prvního ročníku jako slabozraký s progresivní zrakovou vadou, může studium ukončovat jako zcela nevidomý). Témuž studujícímu mohou v různých předmětech pomáhat jiné kompenzační postupy, na různé předměty si může objednat různé služby. Ke každému studujícímu je proto potřeba přistupovat individuálně a respektovat jeho rozhodnutí ohledně způsobu naplnění jeho specifických potřeb.
Za čas a úsilí, které pedagog věnuje přípravě výuky nad rámec toho, co by dělal, kdyby ve výuce žádný student se specifickými potřebami nebyl (např. přípravy pro tlumočníka/přepisovatele, kontrola zápisu, nadstandardní konzultace, doučování), náleží pedagogovi odměna vyplácená z fakultních finančních prostředků určených na studium studentů se specifickými potřebami.
Na konci každého semestru rozesílá Centrum Paluba vedoucím základních součástí mail s prosbou o zaslání výkazů.
Další informace pro vyučující